17 januari 2011

Surdeg

Eftersom det var några som undrade om surdegen tänkte jag visa hur det blev. Jag tycker mycket om att baka (mest bröd) och har länge varit nyfiken på att prova göra egen surdeg. För många år sen prenumererade jag på surdegskultur som man fick i små påsar i brevlådan, men jag tror knappt att det finns längre. Inspirerad av bl a Tina bestämde jag mig för att prova. Jag följde lilla surdegsskolan hos Pain de Martin och igår var det alltså dags att baka. Jag tyckte inte surdegen hade tagit sig riktigt som den borde så jag fuskade med något gram jäst men annars följde jag receptet, förutom kummin som jag inte hade hemma. Mycket jobb för bara ett bröd, men nu har jag matat min surdeg igen och kan göra en större sats nästa gång jag bakar. Brödet blev mycket gott med en knaprig skorpa och syrlig rågsmak.

2 kommentarer:

Tina sa...

Brödet ser jättefint ut! Kul att få se bild. :)
Det är väldigt fascinerande att baka med surdeg. Visst tar det rätt mycket tid, men det blir ju så gott.

myzpyz sa...

ser helt proffsigt o jättegott ut :)
kraMyz